Головна Мамині розумники Виховуємо ораторів

Виховуємо ораторів

Виховуємо ораторів

Рано чи пізно всі діти починають говорити. Та не всіх в їхньому «говорінні» розуміють дорослі (ну хіба рідні батьки). Чи можна навчити маленьку дитину чітко висловлювати свої думки? Психологи стверджують – можна! Саме в ранньому віці дитина найкраще засвоює навички грамотного логічного мовлення.

Роль батьків у цьому навчально-виховному процесі є дуже відповідальною. Саме їхні звернення до дітей від лагідних «сюсі-пусі» до брутально категоричних «затули пельку!», – аж ніяк не сприятимуть здобуттю малюками правильних мовленнєвих навичок. Батьки, котрі хочуть бачити у власній дитині достойного співрозмовника, повинні спілкуватися з нею «на рівних», на будь-які теми, висловлюючи думки чітко, лаконічно, коректно.

Педагоги вчать батьків набратися терпіння і ніколи не ігнорувати тисячі дитячих «чомучок». А під час прогулянок спілкуватись з малюками про оточуючий світ, описуючи природу і навколишнє середовище; говорити про все, що бачимо.

У повсякденному житті кожен із нас стикається з необхідністю виступати перед аудиторією: чи то під час побутової розмови за спільним столом, чи то під час обговорення ділових питань на бізнес-ланчі. Саме тому сьогодні популярними стають тренінги з ораторської майстерності, де під орудою досвідченого тренера можна подолати психологічні труднощі та здобути потрібні навички.

Риторика (від грецьк. rhetorike – «ораторське мистецтво») – це наука про вміння говорити красно, гарно та відповідно до конкретного випадку. Справжнім красномовством є змістовне мовлення: яскраве, вражаюче, захопливе.

Перший крок до успіху дитини

Будь-яку несміливу чи сором’язливу дитину можна навчити впевнено і красномовно доносити свої думки та почуття. Саме для цього існують курси ораторського мистецтва, розроблені спеціально для дітей. Чим вони відрізняються від занять для дорослих, «Маминому клубу» розповів Ігор Щербатий, тренер першого ексклюзивного курсу з риторики для дітей «Я – особистість»:

– Завдяки комунікації дитина, як і доросла людина, може досягти бажаного. Тут доречно назвати слово заклинанням, за допомогою якого можна отримати те, чого потребуєш, якщо правильно висловишся. Діти швидко оволодівають необхідними для успішної людини знаннями, оскільки вони відкриті до пізнання та творчості. Діти завжди хочуть робити щось добре і гарне. А правильне мовлення робить дитину особистістю, дає можливість донести свою думку і йти трішки попереду за інших.

Сьогодні в групі «Я – особистість» займається семеро діток віком від шести з половиною до одинадцяти років. Заняття проходять весело, тепло, в атмосфері доброти, з драйвом та ентузіазмом. На тренінгах завжди відбувається вільний політ фантазії. Тематика різноманітна. Маленькі учасники вивчають словесну імпровізацію, інтелект-карти, основи правильного виступу. Діти придумують різні слова, а потім складають з них різні дивовижні історії. Кожен малюк є активним у групі, його чують інші учасники і, що неймовірно, навіть грамотно дають поради один одному для покращення виступу!

Вустами батьків

Олена, мама 6-річної Христинки
За цей місяць, що моя донечка відвідує курс з риторики для розвитку особистості дитини, можна вже відзначити великий прогрес: Христинка навчилась сміливо говорити, правильно ставити запитання, лаконічно висловлювати свої думки. Донечка вільніше розмовляє з незнайомими людьми. Якщо раніше було великою проблемою запитати про щось у малознайомої чи незнайомої людини, то тепер Христинка легко долає цю перешкоду.

Також моя першокласниця вільніше декламує віршики у школі біля дошки. Краще підбирає слова для точнішого формулювання своєї думки. Я дуже рада, що моя донечка навчилася говорити те, що думає і що відчуває.

Олена, мама 7-річного Георгія
Георгій завжди був закремпованим, замкнутим хлопчиком. Коли він ходив на танці, то йому важко було виконувати рухи та одночасно посміхатись глядачам, в товаристві він почувався ніяково. Тепер син спокійно виступає, висловлює свою думку, зникли повторення «ну-ну», затинання та надмірна жестикуляція. Хлопчик із задоволенням виконує завдання та розвивається.

Оля, мама 8-річної Марічки
На заняттях із риторики моя донечка навчилась коректно висловлювати свої негативні емоції, бо позитивні висловити простіше, а от донести негативні почуття – складніше… Дівчинка впевненіше формулює свої побажання, рішення, з великою радістю ходить на заняття і сприймає їх не як навчання, а як спілкування та розвагу. Тобто це такий собі корисний відпочинок.

Так, без критики, з правильним зворотнім зв’язком, в атмосфері комфортного спілкування, діти набувають життєво необхідних навичок: підготовки до виступу, займання пози оратора, зорового контакту зі слухачами, зв’язного структурованого мовлення, словесної імпровізації, вміння ставити запитання (уточнюючі, відкриті, закриті).

Кожне заняття юних ораторів починається і закінчується аплодисментами та обміном вражень. Як відзначає тренер, діти на заняттях дуже багато і дотепно жартують.

Важко не погодитися з Ігорем Щербатим, стати успішним оратором змалку – це лише питання часу і практики!

Надія Кот
січень 2013 року

Слово психотерапевту

Надія Іванців, психотерапевт Львівського обласного дитячого психоневрологічного диспансеру
Спілкуючись із дітьми, батькам потрібно звертати увагу на власне мовлення, адже дитина вчиться від батьків.
Малі діти легше опановують ораторське мистецтво, оскільки вони вразливі, спонтанні, відкриті і ще нічого не бояться. Якщо дитині надавати достатню підтримку та віру у власні сили, то потім вона легше зможе впоратися з різними травмуючими ситуаціями. Батькам потрібно розвивати і підтримувати дитячу впевненість у собі, щоб дитина відчувала, що її розуміють, що її думка є важливою.
Раджу батькам у спілкуванні з малюками йти завжди за дитиною, тобто намагатися відповісти на всі її запитання. При цьому не варто давати якісь фантастичні, казкові пояснення, відірвані від реальності, а краще казати прості, доступні речі. Головне, щоб дитина відчувала, що її люблять, розуміють, підтримують і розмовляють з нею на рівних, щоб знала, що вона – особистість.

НЕМАЄ КОМЕНТАРІВ

Залиште коментар