Головна Мамині розумники Глен Доман: повернення до природного

Глен Доман: повернення до природного

Методика Глена Домана

У травні 2013-го його не стало… Ім’я Глена Домана відоме світу із середини минулого століття. Він був не лише єдиною надією для батьків дітей з ушкодженнями мозку, але й засновником ефективної методики раннього розвитку. Результати його роботи вражають: діти, які лікувалися за його системою, вперше у своєму житті починали ходити, говорити, бачити, чути, читати або значно просувалися у своїх навичках і можливостях.

Глен Доман наводить таку статистику: зі 170 дітей, які лікувалися певний час у створеному ним Інституті досягнення людського потенціалу, 146 отримали вагомі досягнення. З них 5 дітей, які не вміли ходити, змогли це зробити; 17 – заговорили, 3 – почали бачити, 5 – чути, 60 – читати, 2 – підняли предмети власними руками, 35 – навчилися писати, 4 – позбулися нападів судом тощо.

Геніальність закладена в природі людини?

Глен Доман розпочав свою діяльність у США в 40-х роках ХХ століття як фізіотерапевт. Однак його цікавив мозок людини. Разом із однодумцями він створив реабілітаційну групу для роботи з дітьми із ушкодженнями мозку, оскільки протягом тривалого часу офіційна медицина просто відмовлялася їх лікувати. З часом Глен Доман заснував Інститут досягнення людського потенціалу. Сьогодні їх у світі є вже декілька.

– Для вивчення механізмів роботи мозку та шляхів реабілітації хворих дітей група фахівців на чолі з Доманом звернулася до природи, – розповідає Анастасія Клімашевська, координатор напрямку раннього розвитку дітей Агенції «Дивосвіт», прихильниця методики Глена Домана– Вони провели велику кількість досліджень, спостережень за життям людей, які живуть у племенах від далекої півночі до непрохідних лісів Бразилії та Африки. Вчених цікавив їх спосіб життя, позбавлений впливу цивілізації, підходи до виховання дітей. В результаті було виявлено ряд закономірностей, які стали підґрунтям для методики реабілітації та раннього розвитку дітей.

Зокрема, лікарі зробили такий висновок: мозок розвивається лише під впливом навантажень на нього. І чим раніше дитина почне отримувати такі навантаження, тим кращим буде її фізичний та інтелектуальний розвиток. При цьому людина має повернутися до способів її проживання та становлення, закладеного природою, насамперед, усвідомити важливість руху. Чим більше дитина від народження буде рухатися, тим швидше відбуватиметься формування її мозку. А що ми робимо у нашому сучасному світі? Обмежуємо рухи дитини: пеленаємо, вкладаємо у вузенькі ліжечка, візочки…

– Відповідно до методики розвитку Домана, з перших годин життя дитина повинна проводити якомога більше часу на спеціальному матрацику на підлозі, – ділиться досвідом Анастасія Клімашевська, – бо це єдиний спосіб дати їй можливість рухатися 24 години на добу. При цьому на ній має бути одяг, який не стримує рухів.

Чим швидше дитині буде надана можливість здійснювати імпульсні, підсвідомі, патологічні чи нормальні – будь-які! – рухи, тим раніше в неї почнеться розвиток нервової системи, дозрівання нервово-рухового апарату. Якщо ж організм не рухається, то починається деградація.

Доман звертає увагу на важливість кожного етапу для виникнення зворотного зв’язку від рецепторів, суглобів, сухожиль і м’язів до мозочка, стовбура мозку. Спочатку дитина підсвідомо рухається, як хробак, після цього починає повзати. Якщо цей етап (як і будь-який інший) пропущено, то в організмі відбувається збій. Аби виправити ситуацію, діткам з ушкодженнями мозку Доман призначав спеціальні вправи із повзання. Навіть якщо малюки через своє захворювання не могли цього робити, то батьки мали регулярно виконувати з ними так зване копіювання – відтворювати рухи повзання здорової дитини. Крім того для таких діток будувалися спеціальні гірки з певним кутом нахилу, аби вони вчилися самостійно повзати завдяки силі тяжіння та незначному ковзанню. Наступні етапи – ходіння на колінах, сидіння, прямоходіння.

Завдяки цим та іншим вправам, діти починали рухатися, а їх мозок – отримувати потрібне навантаження. І частина дітей одужувала, інша – покращувала свій стан. Таким чином, Доман на практиці довів, що через рух відбувається еволюційний розвиток відділів мозку.

– Якщо немає імпульсів, необхідності руху, то немає і потреби в розвитку нервових клітин, – каже Анастасія Клімашевська. – Вони ніби сплять, а тіло обходиться мінімальною кількістю ресурсів для виконання роботи.

Інтелектуальний розвиток

«Середньостатистична дитина не виконує і половини того, що вона здатна робити», – стверджував Доман. Тобто малеча має величезний потенціал. Однак важливо не запізнитися із навчанням, бо мозок дитини здатний інтенсивно сприймати, всмоктувати інформацію до трьох років. Пізніше цей процес сповільнюється.

Що потрібно зробити батькам? Дати дитині можливість навчатися і розвиватися. «Будь-яка крихітна дитина може навчитися робити все, що доросла людина розумно надасть їй для вивчення», – зауважував Доман. І додавав: «Всі дорослі люди є безнадійно розумово відсталими у порівнянні з будь-якою дворічною дитиною».

До трьох років малюку не потрібно додаткової мотивації для навчання. Головне – це правильно організувати процес, щоб дитина із задоволенням отримувала ті знання, які їй пропонують,

На цій основі Інститут досягнення людського потенціалу, заснований Доманом, розробив детальні методики навчання діток читанню, математики, історії, природознавству та іншим дисциплінам. Усі вони спираються на один принцип: дітям регулярно (кілька разів на день по кілька секунд) показують картки із написаними словами, зображенням рослин, тварин, із різною кількістю «жирних» крапок тощо. Поступово про зображення на картці розповідають якийсь цікавий факт. Таким чином, дитина не втрачає бажання навчатися, а навпаки хоче знати більше і більше. Власне в такий спосіб можна отримати якщо не генія, то дуже обдаровану дитину.

Перш ніж прийти до цього, Доман вивчав досвід особливих педагогів, які випускали у світ геніїв по всьому світу. Серед них був, наприклад, японець Сузукі, який навчав зовсім маленьких діток грі на скрипці. Доман побував на його уроках і був вражений. Особливо йому запам’ятався концерт 4-річної японської дівчинки, який тривав так довго, що маленька артистка змушена була його сама перервати, щоб за руку з мамою сходити в туалет.

А лікар Раймундо Верас із Бразилії вчив читати однорічну дівчинку трьома мовами. Коли їй виповнилося три роки, вона читала книги португальською, англійською та німецькою мовами. Цей самий лікар навчав діток із синдромом Дауна читати у чотири роки. Усі ці випадки Доман особисто вивчав та аналізував. Вони підтверджували його методику.

«Сімома потами»

– Застосування методики Глена Домана – це інтенсивна праця як для дитини, так і для батьків, – каже Анастасія Клімашевська. – Тому за статистикою Домана, зі 100% людей, які відвідують лекції в його інституті, тільки 85% вирішують займатися зі своїми дітьми вдома. З них лише 50% дійсно починають проводити такі заняття, а лише 25% з них продовжують займатися із дітьми до їх одужання.

Для кожної дитини (відповідно до її стану та індивідуальних потреб) лікарі з Інституту досягнення людського потенціалу складають індивідуальну схему занять, розписану по хвилинах. Відповідно до неї, батьки мають робити із дитиною то одне завдання, то інше. Усе продумано – дозоване навантаження та різноманітність завдань, які відповідають стану дитини та викликають потребу та бажання подальшого розвитку. Інтенсивність повторів, тривалість кожного завдання, кількість карточок для однієї демонстрації або кількість вправ в одному уроці – все це залежить від динаміки розвитку дитини та відповідно змінюється. Кожна з демонстрацій триває не більш 1,5-2 хвилин та змінюється 30 хвилинним активним відпочинком! Батьки, які живуть в такому ритмі, переконують, що результат вартий цих зусиль.

Ліна Кулик
грудень 2013 року

Власний досвід

Анастасія Клімашевська, мама 16-річного Богдана
Я займалася за методикою Домана зі своїм сином. Наприклад, плавати ми із ним почали, коли йому було лише десять днів. Іншими комплексами з фізичного розвитку також почали займатися з 10-12 днів життя дитини. А вже у шість місяців син сидів, у вісім місяців – бігав. Коли йому виповнився рік і два місяці, він самостійно перепливав 12-метровий басейн (із вдохами перед пірнанням і видохами при винирюванні). У рік і п’ять місяців син вільно рахував в межах 100. Бігло читати з аркуша незнайомий текст малюк почав у три роки. Англійську мову, яку я знала досить слабко, ми вчили разом також із пелюшок. До того ж син вчився швидше за мене. Перші успіхи з англійської почав демонструвати у 5 років. Тепер йому 16 і цією мовою він розмовляє, як рідною. До школи моя дитина пішла одразу в другий клас. Вчитися у той час було доволі складно, бо він потребував індивідуальної системи. Що відбувається сьогодні? Він закінчив 11 класів і в нього збереглася тенденція і прагнення до самостійного навчання. Він за власним бажання оволодів кількома мовами програмування і бачить своє професійне майбутнє у цьому напрямку.

НЕМАЄ КОМЕНТАРІВ

Залиште коментар