Головна Мамині розумники Гармонійний розвиток дитини з КАЗКОЮ

Гармонійний розвиток дитини з КАЗКОЮ

Гармонійний розвиток дитини з КАЗКОЮ

Що дитина найбільше любить слухати? Казку! З чого здобуває свої знання? З казки. Кого наслідує? Героїв казок! Але окрім народних й літературних є казки «лікувальні» написані спеціально для того, щоби допомогти дитині подолати свої страхи. Саме такі оповідання використовують психологи під час казкотерапії…

Казки – це твори, які дитина сприймає найкраще, адже в них реальний світ, переплітаючись із фантастичним, перетворюється на зрозумілу для неї дійсність. Крізь призму казки дитина вивчає зразки поведінки, пізнає моральні норми й правила. Дитина не лише уявляє собі казкову дійсність, казка надихає. У казках дитина знайомиться із ситуаціями, які можуть викликати тривогу, і знаходить чудодійне розв’язання проблем. У казковому світі можна зустріти друзів, пережити захоплюючі пригоди та, насамперед, позбутися страху. Завдяки казкам вихід з емоційно складних ситуацій може виявитися приємним і навіть радісним.

Дитячі страхи

Найважливішим у розвитку дитини є безпека, любов та визнання. Тому діти болісно сприймають критичні ситуації, дуже довго їх пам’ятають. Буває й так, що діти дорослішають, а їхні переживання залишаються, негативно впливаючи на подальшу емоційну поведінку. Дитячі страхи народжуються із сильних переживань, психотравматичних подій. Це можуть бути якісь лікарські обстеження, особливо ті, які спричиняють біль та дискомфорт, та ситуації, до яких дитина не готова: смерть когось із близьких або улюбленої домашньої тваринки, зіткнення з незнайомим оточенням тощо.

Інші страхи з’являються внаслідок перегляду фільмів, які викликають відчуття загрози та небезпеки.

Іноді страхи виникають через незадоволені потреби, пов’язані з розвитком дитячої уяви.

Медики зазначають, що виразне відчуття страху призводить до формування переляканої особистості, а часто і до появи неврозів.

Психологи дитячих садочків стверджують, що темрява, гроза, потвори, злі духи, самотність і приниження – це лише деякі чинники, які здатні викликати у дитини тривогу. Якщо ця тривога глибоко закарбовується в дитячій психіці, то може призвести до загальмування розвитку. Дитина стає пасивною, апатичною, не може зосередитись на чомусь новому.

Шкільні психологи вважають, що дитина, яка боїться чогось, концентрується лише на неприємних подразниках, унаслідок чого потерпає її поведінка й успішність у школі.

Вустами батьків

Олеся, мама 4-річних двійнят Юлі та Нелі
Мої дівчатка дуже «прив’язані» до мене, дуже домашні. Десь з 1 рочку вони почали боятися чужих людей. Коли підходить хтось незнайомий – одразу починаються плачі.
Бавляться діти теж лише зі знайомими. Через цей страх ми не ходимо в садочок.
Зараз, коли почали відвідувати заняття з казкотерапії, дівчатка стали відкритішими до оточуючого світу і самі починають знайомитися з новими дітками.

Оксана, мама 4-річного Михайлика
Донедавна я і уявлення не мала, що таке казкотерапія і що заняття з цього напрямку психотерапії допомагають діткам подолати страхи. Мій син Михайлик раніше дуже боявся лікарів та лікарні. Навіть звичайний медогляд не проходив без істерик. Заняття з казкотерапії одразу сподобались нашому хлопчику, адже в групі діток завжди весело і викладачі використовують цікаві іграшки. Тепер Михайлик дружить з лікарями і мріє стати лікарем коли виросте!

Лікування казкою

Терапевтичні казки – це спеціальні дитячі твори, які допомагають пояснити різноманітні життєві ситуації, знайомлять із новими стратегіями поведінки. Казки допомагають дитині виразити глибоко приховані емоції, зануритися у ці відчуття в сприятливих і безпечних умовах; компенсувати те, чого найбільше бракує.

Терапевтичні казки є найпозитивнішим та найоптимальнішим способом підтримки дитини на будь-якому етапі, вони допомагають їй подолати неприємні відчуття та страхи.

В Україні є популярними терапевтичні казки польського психолога Марії Моліцької. Вони оброблені методистами та адаптовані для дошкільного та молодшого шкільного віку. Наприклад, казка «Михасько в дитячому садочку» допомагає позбутися страху бути покинутим, а «Сапуня-манюня» – страху розлучення із мамою. Казка «Довіряйко» «лікує» страх болю, а «М’ячик» – страх не виправдати довіру батьків.

Психологи та викладачі розповідають, що використовують терапевтичні казки і на групових заняттях, і під час індивідуальних консультацій. Казкотерапія використовується також в поєднанні з артпедагогікою чи арттерапією і є сферою, яка перебуває на межі науки та мистецтва. Часто цей метод психотерапевти використовують і в роботі з дорослими клієнтами для вияву глибинних дитячих страхів.

Терапевтичні казки можуть використовувати і батьки у спілкуванні з дітьми. Вони допоможуть батькам краще зрозуміти світ дитини, пізнати спосіб її мислення.

Надія Кот
листопад 2012 року

Батьківський досвід з Інтернет-форуму

nata-G
Мала ще надто маленька, щоб просити почитати казку. Вона просто несе книжечку))))). Терапевтичних казок їй не читаю і читати не буду, тому що для таких речей потрібно мати показання. А по-друге, це мають бути адекватні казки, які пройшли не через одного дитячого психолога… Казочки ж ми любимо)))) Всі. Адже казка – це мудрість й досвід.

taraBooka
Хочу поділитися з вами інструкцією зі створення терапевтичних казок. Ви самі можете написати казку для своєї дитини. Як писати казку?
1. Визначте, який саме страх у житті дитини ви хочете подолати і звернути на це її увагу.
2. Згадайте, яким чином дитина виявляє свої страхи, запишіть приклади (щоб потім використати їх у казці).
3. Проаналізуйте можливі наслідки такої проблеми.
4. Можна складати казочку. Герой має бути однієї статі з дитиною (для якої пишеться казка), мати схожу поведінку, але бажано – інше ім’я (щоб не викликати супротив у дитини). Ім’я або прізвисько персонажа має бути кумедним, адже гумор позитивно налаштує дитину.
5. На початку казки розкажіть про те, що герой був щасливим, доки не почав боятися певних речей.
6. Для казок властиві повтори (наприклад, щось відбувається тричі) – так дитина краще засвоїть та запам’ятає казку. Опишіть у своїй казці, яким чином герой проявляє свої страхи (наприклад, у трьох різних ситуаціях).
7. Введіть у казку персонаж поважного старця чи доброго чарівника, на кшталт мудрого вчителя, який підкаже дитині, як поводитися, щоб подолати свої страхи (або придумайте інший, власний, художній спосіб пояснити дитині, як можна ці страхи подолати).
8. Змалюйте, яким чином дитина починає усвідомлювати ситуацію, змінюється і стає ще щасливішою, аніж була на початку історії.
Наприклад, ми склали казку про величезного хробака Васюню, якому надали різних кумедних рис. І таким чином позбулися страху «жахіть, що сидять у темряві».

НЕМАЄ КОМЕНТАРІВ

Залиште коментар