Головна Мамині розумники Читати із задоволенням, або Коротко про методику читання від тексту до букви

Читати із задоволенням, або Коротко про методику читання від тексту до букви

Очевидним є прагнення батьків до того, щоб їхня дитина читала із задоволенням. А тепер ще й з’явилася мода починати читати у дуже ранньому віці. Та чи доцільно це?

Звернімось до природи. Коли народжується маля, ми розуміємо, що воно буде розвиватися так, як це закладено природою: почне реагувати на звуки, спробує сідати, повзати, спинатися на ніжки. І кожна дитина зробить це у свій, належний саме для неї, час. Це стосується і читання. Не можуть всі діти одочасно почати читати, навіть у 6 років. Є різні фактори, від яких залежить час, коли дитина буде готовою читати. Саме ГОТОВОЮ. Як і сидіти, ходити чи говорити. Ви не навчите її робити це раніше за її природу. Характер, посидючість, емоційність, генетика, загальний розвиток, зацікавлення, приклад батьків – це ще далеко не весь перелік факторів, які впливають на бажання дитини читати. І коли ми говоримо про те, що процес читання повинен відбуватися у природний спосіб, то і сама методика також повинна бути природною.

bukva1Є багато способів, як можна навчати дитину читати. Та спираючись на досвід, я вважаю найбільш прихильною до дитини методику текстового читання. В Україні у 20-их роках минулого століття найпоширенішим був метод читання цілих слів. Існувала також практика буквено-складового і звукового читання. Якщо говорити про буквено-складовий метод, то варто звернути увагу на те, що він побудований на запам’ятовуванні окремих літер без усякого зв’язку, що не сприяє творчому розвитку і є сухуватим (схоластичним). Звуковий метод взагалі є абстрактним і надається хіба для фахових філологів, а не дітей дошкільного віку, яким ще не властивий такий рівень абстрактного мислення.

Якщо при використанні методики звукового чи буквено-складового читання потрібно докладати чимало зусиль, щоб зацікавити дитину, то методика від тексту до літери (або цілих слів) є природною і допомагає поєднувати навчання з грою та активною діяльністю дитини. З методики Якова Чепіги дізнаємося, що найпершим завданням учителя є ознайомлення з інтересами дітей, їхнім словниковим запасом. Важливо, щоб середовище, в якому перебуває дитина, сприяло вивченню нових та повторенню вже відомих слів. На кожному занятті достатньо вивчити 1-2 слова (у дошкільному віці 1-2 на тиждень) і повертатися до них стільки разів, скільки це потрібно для їх засвоєння. Усе в групі (класі) повинно «говорити» словами, які вивчаються. Така методика сприяє розвитку мовлення, збагаченню словникового запасу та легко підводить дітей до вивчення літер й звуків.

Яків Чепіга у своїх працях чітко виділяє метод паралельності – навчання читати і писати за методикою цілих слів відбувається паралельно. Наприклад, коли вивчається червоний колір, діти приносять вирізки та малюнки червоного кольору. Вчитель підписує їх, вивішує на стінах, а діти впродовж тижня переписують ці слова, складають з ними речення, малюють, перечитують. Разом із різними вправами також розроблено ряд ігор, які допомагають дитині швидше опанувати процес читання. Паралельність письма й читання полягає ще й у тому, що діти пишуть у зошитах не в похилу, а в широку лінійку, оскільки моторика ще не настільки розвинена і потрапити у вузьку лінійку маленькій ручці буває дуже складно. Окрім того, дитина освоює ще і друковане письмо.

bukva2Важливо також читати з дітьми вдома, читати вивіски, коли ідете по вулиці, назви ігор, книжок. Коли вдома читають батьки, для дитини це є чудовим прикладом і стимулом також брати до рук книжку і читати. Цікаво спостерігати, як маленька дитина, привчена змалечку до книжок, сама, ще не вміючи читати, гортає сторінки і вголос щось собі «читає». Поступово цей процес переростає у свідоме зацікавлення тим, що там написано.

Методику читання «від тексту до букви» до сучасних умов адаптувала Оксана Винницька. А в 1995 році метод цілих слів почала застосовувати на практиці Люба Чуба – перший директор львівської «Школи радості» . Наступного року за цією методикою навчалися вже і діти у школі-садку «Малюк». Насьогодні у Львові є кілька шкіл й садочків, які навчають читанню саме за цією методикою. Також проводяться семінари з текстового читання, щоб вчителі, вихователі й батьки могли краще ознайомитись із цією методикою та впроваджувати її зі своїми дітьми, вихованцями.

Кожен вибирає те, що йому до душі. Але нехай діти ваші вчаться читати з радістю, і книжка стане їхнім вірним другом на все життя!

Софія Нагірна,
педагог, тренер особистісно-орієнтованої програми для дітей та їх родин «Крок за кроком»
лютий 2015 року

P.S. У статті використано працю Н. І. Богданець-Білоскаленко «Навчання дітей 6-7 років читання за методом цілих слів» (2014) In: Стандарти дошкільної освіти. Київський університет ім. Бориса Грінченка.

НЕМАЄ КОМЕНТАРІВ

Залиште коментар