Головна Мамині розумники Англійська з пелюшок

Англійська з пелюшок

Англійська з пелюшок

Коли в сім’ї народжується дитина, батьки одразу починають будувати плани на її майбутнє. В їх мріях малюк виросте непересічною людиною, але для цього йому треба дати найкращу освіту..

Багато хто готовий починати негайно: вчити плавати, малювати, танцювати, читати, писати й розмовляти іноземною мовою. Авжеж, у наш час без англійської, німецької або французької – нікуди. Однак чи готова дитина сприймати чужу мову, ще не знаючи рідної? Можливо, краще почекати? З цим питанням «Мамин клуб» звернувся до Ірини Мордоус, заступника директора Інституту розвитку дитини Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидата педагогічних наук, доцента кафедри теорії та історії дошкільної педагогіки.

Не так давно іноземну мову починали вивчати з п’ятого класу, тобто з 11 років. Тепер же – з першого класу. А батьки з радістю додатково оплачують заняття з англійської чи французької ще коли дитина відвідує садочок. Ірино Олександрівно, чи не зарано ще в дошкільному віці вивчати іноземну мову?

– Сучасні дослідники дійшли висновку, що вивчати іноземну мову в ранньому і дошкільному віці не лише можливо, але й потрібно. Діти, які з малечку почали пізнавати незнайому їм мову, в подальшому краще розвиваються і сприймають інформацію, швидше засвоюють матеріал. А пізніше, у шкільні роки, їм легше вчитися, й вони показують кращі результати. І не лише у вивченні мов, але й у спілкуванні. Такі діти краще соціалізуються, легше оперують математичними поняттями, навіть краще малюють тощо. На думку педагогів-класиків, два роки навчання дитини іноземної мови в дошкільному віці дають кращий результат, ніж сім років її вивчення у шкільні роки. Отже, можна стверджувати, що опанування основами іноземної мови в дошкільний період є корисним.

Найбільші суперечки точаться з приводу того, з якого віку починати навчати дитину іншої мови або мов?

– Щодо цього існує кілька думок, проте основними є дві полярні теорії. Згідно з першою, приступати до вивчення іншої мови можна лише тоді, коли дитина більш-менш опанувала рідну. Тобто вона не просто розмовляє, але повністю розуміє і мислить рідною мовою, в неї фактично немає помилок у вимові. Якщо говорити про вік, то це близько 5 років.

Відповідно до іншої теорії, чим раніше почати заняття з іноземної мови, тим кращими будуть результати. Раннє навчання іноземної мови дозволить навіть запобігти виникненню акценту у вимові. Я належу до фахівців, які поділяють саме цю думку, оскільки практика це підтверджує.

Чи не означає це, що дитину вже з раннього віку надто навантажують?

– У жодному разі. Якщо до занять підходити правильно (через гру, давати малюкові цікаві завдання), то перевантаження не буде. Навпаки, дитина виросте з більшою жагою до пізнання. Вона буде хотіти знати, бачити й пізнавати. Тому чим раніше є можливість приступити до ознайомлення з іноземною мовою, тим краще. Можна й з піврічного віку.

Як можуть виглядати такі заняття?

– Бажано просто вводити у життя дитини іноземну мову і робити це цікаво. Наприклад, вмикайте дитячі пісеньки іноземною мовою, спеціальні навчальні дитячі програми, мультфільми тощо. Ви побачите, що малеча зацікавиться, бо почує щось нове. І не важливо, що спочатку вона нічого не зрозуміє. Головне – дитина чутиме й сприйматиме іноземну мову. Крім того мама може казати дитині іноземною мовою назву іграшок та оточуючих предметів, давати англійською чи іншою мовою команди: «підійди», «принеси…», «намалюй…», «подай мені річ певного кольору». Якщо малеча з раннього віку буде чути іноземну мову, то підсвідомо звикне до думки, що це частина життя, а не щось, що потрібно вивчити і запам’ятати.

У батьків, які можливо, й хотіли б спробувати, виникає страх, що в дитячій голівці буде каша з рідних та іншомовних слів.

– Так лише здається. Насправді діти дуже розумні й хитрі. Вони в дитинстві насамперед використовують ті слова, які є легшими (коротшими, з якими немає проблем при вимові) або тими, що одразу прийшли на думку. Це найпростіший шлях. Буває, що дитині просто сподобалась певна команда чи слова. Це створює ілюзію, що в дитини лише вони засіли в голові. Насправді, на фізіологічному рівні у голові малечі кожна мова вкладається ніби в окрему «шухлядку». А коли відбувається накопичення слів і досвіду, коли дитина більш свідомо ставиться до комунікації, то вона вже свідомо може відкрити ту чи іншу «шухлядку».

Таким чином, насправді слова з різних мов не змішуються. Однак батькам важливо підкріплювати навики їх використання. Це може бути, наприклад, людина в сім’ї, яка спілкується з дитиною певною мовою. Тоді дитина для себе розрізняє: з татом чи бабусею я розмовляю, скажімо, англійською мовою, а з мамою – українською. Це допоможе поставити обмеження між мовами. Дитина швидше перестане змішувати слова з різних мов.

Скільки мов одночасно можна пропонувати дитині для ознайомлення?

– Якщо хтось із батьків володіє, скажімо, англійською мовою (тобто в них є можливість регулярно спілкуватися цією мовою із дитиною), а дідусь на достатньому рівні володіє німецькою (і має бажання займатися із дитиною так, щоб їй це було цікаво), тоді може бути і дві іноземні мови, окрім рідної. Якщо є бабуся, яка спілкується російською і регулярно приходить до малечі, то нехай буде ще й четверта. Це буде для дитини природною ситуацією спілкування. Однак якщо батьки хочуть, щоб їх син або донечка вивчили три мови та наймають для цього трьох вчителів, то користі не буде. Власне цей варіант загрожує дитині перевантаженням і втратою інтересу до нової мови взагалі, тому що не може бути кілька штучних мовних середовищ. Крім того, з викладачами потрібно займатися певний час і виконувати завдання.

Що би Ви порадили батькам, які прагнуть, щоб дитина вивчала одну чи кілька іноземних мов?

– Головне – дати дитині відчути себе переможцем. Ставте такі завдання, які дозволяють їй дещо пересилити себе, зробити трохи складнішу роботу, ніж вона робить зазвичай. Тоді син або донька матиме багато позитивних емоцій й, відповідно, з радістю сприйме будь-яке наступне завдання. Не забувайте, що всі завдання повинні мати форму гри, гра – ключ до успіху.

Треба більше оточувати дитину іноземними словами. Наприклад запропонувати їжу, вкласти ведмежа спати, показати квітку, порахувати хмари тощо. Важливо, щоб дитина постійно чула іншомовні слова, тоді пізніше для неї іноземна мова не буде предметом навчання, а стане засобом спілкування.

Ліна Кулик
вересень 2012 року

НЕМАЄ КОМЕНТАРІВ

Залиште коментар